De uitrol van het snel internet nadert zijn einde. Vanuit Duurzaam Hoonhorst kijken we met gemengde gevoelens terug. We zijn trots dat we u zo hebben kunnen mobiliseren om het project daadwerkelijk te hebben kunnen starten vanuit het collectief, 350 overstappers is een hele knappe prestatie. Verder hebben we goede stappen gezet om internet voor veel meer mensen mogelijk te maken, ligt er nu glasvezel naar het dorp en andere delen van het buitengebied en dit biedt veel kansen naar de toekomst toe. Digitaal winkelen, zorg op afstand, langer thuis wonen, etc. We horen verschillende verhalen in het dorp. Wisselend van "wat super dat dit is gerealiseerd", "het overstappen is toch nog wel ingewikkeld en hier en daar is er in de communicatie wat misgegaan" en "qua snelheid zijn we er nog niet veel op vooruit gegaan".
De problemen met het overstappen, soms een paar dagen zonder telefoon of televisie, is vervelend. Een aantal van jullie hebben hier echt veel last van gehad. Als Duurzaam Hoonhorst hebben we daar waar we dit hoorden gelijk acties naar XS4ALL en Guidion genomen. Veelal is het daarna snel opgelost. Mochten er nog mensen problemen ondervinden met het overstappen dan zijn Guidion en XS4ALL hiervoor aanspreekbaar en verantwoordelijk. Eventueel kunt u ons mailen: info@duurzaamhoonhorst.nl
Verder willen we u erop wijzen dat u zelf uw TV-abonnement moet beëindigen. Dat geldt voor Ziggo, Digitenne of schotelontvangers. In eerste instantie zou XS4ALL dit voor u doen, alleen dat kunnen zij niet. Als compensatie voor dit ongemak wordt 38 euro met u verrekend, zijnde ongeveer 2 maanden abonnementsgelden voor televisie.
Dan de snelheden, de zogenaamde Mb/sec. Hier zijn in een aantal gebieden nog geen stappen voorwaarts gezet. Met andere woorden de snelheid is niet of nauwelijks hoger dan eerder. We zien momenteel dat KPN nog niet overal de snelheden kan leveren die beloofd waren. Grofweg was tot 1500 meter van een wijkkast 30 Mb/sec en tot 3000 meter ongeveer 15 Mb/sec beloofd. Op dit moment zien we hier grote verschillen in en sommige kasten presteren onder de nieuwe maat. Vandaar dat de uitrol in sommige delen is vertraagd, zeker voor de mensen achter de kast bij het NS-station en Hagenweg. KPN is met een team specialisten aan het uitzoeken waardoor de snelheden niet gehaald kunnen worden als gedacht. Als de oorzaak helder is kunnen maatregelen en oplossingen worden aangebracht. Wanneer is nu dus nog onduidelijk. We vragen u geduld op dit punt. Voor nu lastig en zeer vervelend, alleen vanwege het collectief staan we sterk om tot een (duurzame) oplossing te komen. Binnenkort heeft het bestuur van Duurzaam Hoonhorst een afspraak met de directies van KPN en XS4ALL en daar komt dit zeker aan de orde.
Voor nu: het is zoals het is, en we zijn onderweg naar een snellere digitaal Hoonhorst!
Werkgroep snel internet